نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارکنان به چه صورتی است؟

نحوه محاسبه عیدی و سنوات کارکنان به چه صورتی است؟

مساله محاسبه عیدی و سنوات در روزهای پایانی سال، دغدغه بسیاری از کارمندان و کارگرانی است که می‌خواهند برای مقدار دریافتی خود برنامه ریزی کنند، در مقاله قبلی پایه سنوات چیست و چگونه محاسبه می‌شود، درباره محاسبه پایه سنوات گفتیم و حال در رابطه با محاسبه عیدی و حق سنوات پایان سال نوشتیم.

نحوه محاسبه عیدی در ادارات دولتی و ادارات خصوصی متفاوت است، در ادارات دولتی عیدی کارمندان بر حسب مبلغ اعلام شده پرداخت می‌شود و در ادارات خصوصی مطابق با فرمول ارائه شده قانون وزارت کار محاسبه خواهد شد. فرمول محاسبه عیدی= ( حقوق روزانه + مزایای مستمر روزانه ) * کارکرد*۲ / ۳۶۵

کارفرمایان در هر مجموعه موظفند تا عیدی و سنوات کارگران را در ازای یکسال کار کردن مطابق با حقوق دریافتی آن‌ها تقریبا معادل دوبرابر آخرین حقوق به موقع پرداخت نمایند. هر ساله بعد از مصوبه شورای عالی کار و تعیین حداقل دستمزد کارکنان، جدول کامل حقوق مزایا شامل عیدی، سنوات، حق اولاد و… نیز مشخص می‌شود.

قوانین محاسبه عیدی چیست؟

بر اساس لایحه اصلاحی قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران مصوب سال 1370 تمام کارفرمایان موظفند تا نسبت به پرداخت عیدی کارگران خود اینگونه عمل کنند: الف) همه کارفرمایان موکلف هستند که به کارگرانی که یک سال برایشان کار کرده اند، معادل شصت روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پاداش بدهند. ب) مبلغی که به آن‌ها پرداخت می شود قانونا نباید بیش از 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی باشد. پ) اگر کارمندی کمتر از یکسال در آنجا کار کرده باشد، باید به ماخذ 60 روز مزد و به نسبت روزهایی که کار کرده اند عیدی و پاداش آن‌ها محاسبه شود. ت) اگر کارگاهی رویه اش اینگونه باشد که بیش از مبالغ ذکر شده را پرداخت نماید، همان عرف کارگاه ملاک خواهد بود.

شرایط و میزان عیدی کارگران پاره وقت

با اتکا به ماده 39 قانون مربوط به کار، در مورد شرایط، این چنین گفته شده است: به کارگرانی که با کارفرمای خود کمتر از حداقل ساعاتی که قانون تعیین کرده است، (44ساعت هفتگی) همکاری داشته باشند نیز پاداش تعلق می‌گیرد و میزان آن به تناسب ساعات کاری که انجام داده است به آن‌ها پرداخت می‌شود.

شرایط و میزان عیدی کارگران ساعتی

در تعریف این گروه، به آن دسته از عزیزانی که در طول یک ماه کارکرد ثابتی ندارند و در ساعات متغیر به کار می‌پردازند. بنابراین دستمزد ماهانه آن‌ها نیز متغیر است. عیدی به این گروه نیز تعلق میگیرد. مبلغ آن نیز متوسط (میانگین) دستمزدی است که در 90 روز (3 ماه) آخری که مشغول به کار بوده اند به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

شرایط و میزان عیدی کارگرانی که کارمزدی اند و فصلی

قانون کار کارگران کشاورز و ساختمانی را نیز شامل می‌شود، به دلیل اینکه آن‌ها در فصل‌های مشخصی مشغول به کار هستند و به طور مداوم سالانه مشغول نیستند، میزان مبلغ عیدی آن‌ها برابر پایه مزد دریافتی آن ها در 60 روز (2ماه) و متناسب روز‌های کارکرد آن‌ها در محل کار است. هم چنین کارگرانی که به صورت کارمزد هستند عیدی آن‌ها برابر متوسط دستمزد دریافتی آن ها به تناسب مدت زمان کارکرد می باشد.

شرایط محاسبه مرخصی های استعلاجی در عیدی

به پشتوانه ماده 74 قوانین مربوط به کار، مدت زمانی که یک کارگر به مرخصی برای بهبود بیماری (استعلاجی) می‌رود، در صورتی که سازمان مربوطه که تامین اجتماعی است آن را تایید کند، جزء سابقه کاری فرد محاسبه می‌شود و عیدی سالانه به آن تعلق خواهد گرفت.

نحوه محاسبه عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی

به کلیه مستمری بگیران ازکارافتاده، بازنشسته و مستمری بگیر بازمانده سازمان تأمین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان و موظفان مشمول مقررات استخدام کشوری عیدی پرداخت می‌شود، که میزان آن توسط هیئت دولت تعیین می‌شود.

ترک کار

هنگامی که کارگر بدون اطلاع از کارفرما کار خود را رها کرده و خسارات مالی و مادی به سازمان وارد کند؛ مجموعه می‌تواند او را به ترک کار متهم نماید. تعلق نگرفتن سنوات به فردی که ترک کار کرده؛ یکی از اشتباهات رایج بین کارگران و کارفرماهاست. البته قبلا چنین بخشنامه‌ای صادر شده و اجرا می‌شد؛ اما از سالهای گذشته، این قانون لغو شده است و به کارگرانی که بدون اطلاع ترک ار کرده‌اند نیز سنوات تعلق می‌گیرد.

جمع‌بندی

نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه هر سازمان و مجموعه است. و نیروی انسانی هم برای بالا بردن بهره‌وری خود نیاز به انگیزه دارد. مزایای پایان خدمت مانند عیدی و سنوات، علاوه بر رفع برخی از دغدغه‌های مالی و اقتصادی کارکنان، انگیزه و انرژی آنان را بالا می‌برد. خدماتی مانند پایه سنوات هم فرد را به حضور طولانی مدت در سازمان تشویق می‌کند. در این مقاله درباره مبلغ و نحوه محاسبه عیدی و سنوات، سوالات رایج در این زمینه و… صحبت کردیم. کارفرمایان با توجه به این نکات می‌توانند با پرداخت دقیق و به‌موقع عیدی و سنوات، امنیت روانی و اقتصادی کارکنان خود را تامین کرده و بهره‌وری سازمان خود را بالا ببرند